fredag den 9. oktober 2009

Farver og former

Jeg kan ikke lade være med at øve farver og former med Sofia... jeg synes nemlig det er super hyggeligt at tegne sammen med hende, og vil gerne forsøge at give noget af det videre, som JEG er god til. Sprog og matematik må hun få fra sin far ;-)

Hun har i mange måneder kunne se og sige når noget er firkantet, trekantet eller formet som hjerter og stjerner. Hun er generelt god til at spotte alt muligt, som man som voksen ikke lige ser. F.eks. rosiner gemt på en høj hylde i vuggestuen, et fly helt ude i horisonten eller et lille bitte ur nede i hjørnet på pastapakken. Tror egentlig, at de fleste børn har sådan nogle laserøjne? Vi voksne har nok bare fået "dovne øjne" :-)

Hun har lært farverne lilla, sort og gul. Hun kan også som regel kende hvid, lyserød, orange og grøn. Sjovt nok blander hun blå og rød sammen, men de har også lidt samme farvemætning og kraftfuldhed.

Jeg synes det er sjovt, hvordan børn opfatter og lærer farver, men jeg er nok også lidt nørd på det punkt :-) Jeg synes f.eks. det er sjovt, at hun til at starte med har foretrukket gul, og det var også den første farve hun lærte. Det er jo en meget glad og "børnevenlig" farve, så spekulerer på, om det simpelthen er en farve der appellerer til alle børn?

Nu er hun sjovt nok blevet glad for lyserød, uden at jeg har forsøgt at præge hende. Er det bare en pigeting? Eller er det mon bare fordi hun har en del tøj i den farve (svært at undgå)...

Ingen kommentarer: